Accent Atos Coupe Dynasty Elantra Entourage Equus Galloper Genesis Genesis Coupe Getz Grandeur HD 65/72/120 i10 i20 ix20 i30 ix35 i40/Sonata ix55z i800 Matrix Pony Santa Fe Santamo Sonata Terracan Trajet Tucson Veloster Autobusy Prototyp Muzeum Hyundaia

Inne


Aktualności Hyundaia

[Bezpieczeństwo] [Galeria] [Wasze Atosy] [Testy] [Porady] [Awaryjność] [Dane techniczne] [Artykuły] [Kolory] [Cennik] [Pisali o nim] [Dyskusja na forum]

Atos
Produkcja modelu Atos rozpoczęła się we wrześniu 1997 i wychodzi naprzeciw zapotrzebowaniu rynku krajowego i rynków zagranicznych na małe samochody. Ten niewielki pięciodrzwiowy samochód napędzany jest czterocylindrowym silnikiem 1.0 epsilon. Jest to idealne auto miejskie. Mocniejszy od konkurencji silnik, zadziwiająco duży bagażnik, większy niż u innych aut tej klasy, jak również nowoczesny wygląd tego auta to poważne argumenty przemawiające na jego korzyść. 31 grudnia 1998 roku był już w sprzedaży w Polsce. Jak widać, nie zdobył on dużej popularności, chociaż ma bardzo pojemne wnętrze i był stosunkowo tani. W 2001 roku przeszedł modernizację silnika (powiększono z 55 KM do 58 KM), jak również zaczął spełniać normę spalin Euro3. Produkcję Atosa zakończono w 2002 roku. Jego następca nazywa się Atos Prime.

Atos Prime
Atos Prime wszedł na rynek w 2000 roku. Jest młodszym bratem Atosa, tak samo jak Atos, Prime wyróżnia się dużą przestrzenią we wnętrzu i oryginalną stylistyką zewnętrzną. Wymiary Atosa Prime są trochę mniejsze. Jest o 3 cm niższy, jednak nie czuć jakiejś większej różnicy. Najbardziej pomniejszył się bagażnik bo prawie o 40 litrów. Atos Prime stał się razem z Atosem najbardziej popularnymi Hyundai'ami w Polsce. Do grona dwóch maluchów można zaliczyć również Accenat. Atos z Atosem Prime w 2001 roku były na czwartej pozycji co chodzi o sprzedaż tych modeli. Były gorsze od Fiata Seicento, Daewoo Matiza i Renaulta Twingo. Atos Prime ma bardzo przestronne wnętrze, większe od konkurentów. Najwięksi konkurenci Atosa Prime to: Opel Agila, Suzuki Wagon R, Fiat Seicento, Daewoo Matiz, Renualt Twingo. Przed nim plasują się: Fiat Seicento, Daewoo Matiz, Opel Agila, Suzuki Wagon R+.

Atos Prime II
W roku 2003 w Indiach pojawił się Hyundai Santro (europejski - Atos Prime). Zmieniono głównie przód i tył samochodu. Nowy Atos Prime, zaprezentowany podczas Międzynarodowych Targów Samochodowych we Frankfurcie w 2003 roku, nieustannie cieszy się olbrzymim zainteresowaniem klientów. Nowy Atos Prime to więcej niż samochód miejski – to niewielki wielofunkcyjny pojazd, zwinny i wszechstronny dzięki zwartej i zarazem dynamicznej sylwetce. Proste rozwiązania są najlepsze – o tej idei pamiętał zespół pracujący nad autem. Dzięki niej, Atos jest nieskomplikowanym i najbardziej praktycznym samochodem w swojej klasie. Poczynając od wykorzystania niedrogich, dobrej jakości materiałów, a kończąc na sprawdzonej, niezawodnej technice, w każdym szczególe odkryjemy oddanie podstawowej idei tworzenia Atosa – prostocie. Przykładowo, aerodynamiczne obudowy bocznych lusterek zostały tak zaprojektowane, aby zminimalizować hałas przy dużych prędkościach. Wewnątrz nich znajduje się mechanizm składania, dzięki czemu można odjąć autu po kilka centymetrów szerokości z każdej strony, co okazuje się bardzo praktyczną cechą w wąskich uliczkach lub na zatłoczonych, wielkomiejskich parkingach. Malowane w kolorze nadwozia obudowy lusterek wykonano z odpornego na uderzenia, nadającego się do powtórnego przetworzenia materiału ABS. Mocno wyprofilowane przednie i tylne nadkola połączono za pomocą czarnych listew bocznych, wykonanych z polipropylenu. Listwy, będące wyposażeniem standardowym wszystkich wersji, świetnie zabezpieczają samochód przed obtarciami i zarysowaniami, co jest niezwykle ważne w natężonym ruchu miejskim, gdzie o „kontakt” z innymi użytkownikami ruchu nietrudno. Klamki typu „pociągnij” są wykonane z wysokiej jakości plastiku i umieszczone w owalnej wnęce, harmonizującej ze stylem nadwozia. Pod względem ilości miejsca i komfortu, wnętrze Atosa wybiega ponad to, co jest standardem w klasie aut małych. Duża wysokość nadwozia przekłada się na niesłychanie przestronne wnętrze, które pod względem ilości miejsca wypada korzystnie nawet na tle samochodów o klasę większych. W temacie komfortu podróżowania, Atos spełnia wszystkie potrzeby pasażerów. Duża przestrzeń nad głową jest jedną z największych zalet Atosa. Ze swoją wysokością, wynoszącą 1570 mm, Atos wchodzi na terytorium zarezerwowane do tej pory przez samochody klasy van. Oferując 1035 mm wysokości wnętrza z przodu i 1000 mm z tyłu, Atos jest niedoścignionym liderem w swojej klasie. Dzięki rozstawowi osi, wynoszącemu 2380 mm, Atos może pochwalić się dużą ilością miejsca na nogi zarówno dla pasażerów zasiadających na przednich fotelach, jak i na tylnej kanapie. Nie będą oni narzekać także na ilość miejsca na wysokości bioder i klatki piersiowej. Dla efektywnego i jednocześnie oszczędnego kosztowo projektu, deskę rozdzielcza niemal w całości wykonano z jednego kawałka wysokiej jakości materiału. Zamiast konwencjonalnego schowka na rękawiczki, w desce rozdzielczej, bezpośrednio przed pasażerem, mamy dużą, otwartą półkę. Celowo zrezygnowano z zamykanego schowka, bowiem otwarta półka świetnie współgra z prostym, oryginalnym charakterem Atosa. Po podniesieniu tylnej klapy zobaczymy zaskakująco efektywne wykorzystanie przestrzeni, czyli jedną z najważniejszych cech Hyundai’a Atosa. Podłoga bagażnika jest płaska, a dzięki maksymalnie obniżonym punktom mocowania tylnej osi – osadzona tak nisko, jak było to tylko możliwe. Ponadto, przestrzeń bagażową można zwiększyć, składając tylną kanapę. Podwójnie składane siedzenia są standardem wszystkich wersji. Z mnogością możliwości zaaranżowania wnętrza Atosa łączy się wielorakie wykorzystania samochodu, dlatego sprawdzi się on i podczas krótkiej przejażdżki po mieście, i na dłuższej wyprawie. Spojrzenie pod maskę pozwala odkryć, że Atosa napędza czterocylindrowy silnik (epsilon) o pojemności 1100 cm3, który zapewnia idealną równowagę między oszczędnością paliwa i godnymi szacunku osiągami. Atos, jako jedyny w klasie, dysponuje wielozaworową jednostką napędową. 12 zaworów i pojedynczy wałek rozrządu w głowicy – ten zestaw oznacza czołową w klasie moc silnika: 59 KM przy 5450 obr/min. Zestawiwszy ją z masą własną (959 kg), otrzymujemy świetny stosunek masy do mocy, który niewielkiego Hyundai’a stawia wyraźnie przed rywalami. Redukcję masy uzyskano dzięki zastosowaniu tworzyw sztucznych w obudowie filtra powietrza, wentylatorze chłodnego powietrza i w pokrywie silnika. Kompaktowa konstrukcja filtra powietrza dała kolejną redukcję masy i pozwoliła umieścić go nad wałkiem rozrządu. Blok cylindra z optymalnie rozmieszczonymi wzmocnieniami, łączy niską masę z wytrzymałością, co oznacza świetną odporność na zginanie i skręcanie. Stosunkowo duży kąt pochylenia zaworów (34O) oraz ich położenie względem bloku silnika pozwoliły uzyskać jeszcze bardziej kompaktowe wymiary. Znaczną redukcję hałasu wytwarzanego przez silnik uzyskano przez zastosowanie specjalnej pompy oleju i odpowiedni system zasysania powietrza. Optymalne działanie silnika w pobliżu maksymalnych obrotów zapewniają elektroniczny system sterowania jego pracą, układ wielopunktowego wtrysku paliwa i podwójne zawory ssące. System sterowania pracą silnika dysponuje funkcją autodiagnozy, ułatwiającej naprawy, który stale analizuje prędkość obrotową silnika i jakość mieszanki paliwowo - powietrznej. W ten sposób uzyskujemy optymalną kontrolę pracy silnika, równie skuteczną w każdych warunkach. Poprawie jakości spalania służy specjalne ukształtowanie denko tłoka, które odpowiedzialne jest za wytwarzanie lepszej mieszanki paliwa z powietrzem. Kolejną poprawę osiągów uzyskano dzięki optymalizacji czasów otwarcia zaworów i zastosowaniu wąskoszczelinowych pierścieni tłokowych. Podstawowa skrzynia biegów Atosa – mechaniczna o pięciu przełożeniach. Jej konstrukcja jest bardzo zwarta i lekka, a praca – łagodna, cicha i precyzyjna. Dostępna na zamówienie 4-stopniowa skrzynia automatyczna posiada elektroniczny układ kontroli, zapewniający delikatne i spokojne przełączanie biegów. Optymalnym właściwościom jezdnym i poręczności Atosa sprzyjają najlepsze standardy rządzące projektowaniem zawieszeń i układu kierowniczego. Przednie zawieszenie Atosa to kolumny McPhersona, w tyle zaś zastosowano zespoloną belkę skrętną, ze sprężynami hydraulicznymi i amortyzatorami. Zamontowanie niektórych elementów przedniego zawieszenia w ramie pomocniczej pozwoliło inżynierom Hyundai’a osiągnąć ogromny postęp w redukcji hałasu i wibracji, wytwarzanych w czasie jazdy. Klasyczne, sprawdzone rozwiązanie tylnego zawieszenia zapewnia zwartą konstrukcję i zajmuje niewiele miejsca, do minimum ograniczając wielkość bagażnika. Małe opory toczenia, dobra poręczność samochodu i świetna przyczepność w zakrętach to niemniej ważne zalety tylnego zawieszenia. Ponieważ wszystkie cztery koła są resorowane niezależnie (odpowiadają za nie sprężyny i amortyzatory olejowe), Atosa można zaliczyć do aut stabilnych, komfortowych i wyjątkowo poręcznych. Zawieszenia są wystarczająco twarde, aby podołały jeździe na dowolnych nawierzchniach i wystarczająco miękkie, by zapewniały wysoki komfort podróżowania. Podczas konstruowania i produkcji Atosa znalazły zastosowanie najnowszy sprzęt komputerowy i produkcyjny. W efekcie samochód dysponuje licznymi rozwiązaniami technicznymi, które zapewniają lepsze osiągi, efektywniejsze spalanie paliwa i poprawę bezpieczeństwa. Spawanie elementów nadwozia powierzono robotom, co do których precyzji i szybkości pracy nie można mieć zastrzeżeń. Jakie to ma znaczenie dla klientów? Takie, że dostają niezwykle trwałe nadwozie, w którym nic nie będzie piszczeć, skrzypieć czy grzechotać. Nie trzeba chyba dodawać, że wykonano je z odpornej na naprężenia stali nierdzewnej, która ma zdolność pochłaniania energii zderzenia. W Atosie mamy do czynienia z aktywnym i pasywnym bezpieczeństwem, które pozwalają unikać wypadków i obniżają ryzyko poważnych zranień. Bezpieczeństwo pasywne pozwala zminimalizować negatywne skutki wypadków, aktywne natomiast obejmuje zdolność unikania kolizji, czego przykładem jest układ antypoślizgowy ABS. Na czele listy rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa pasywnego mamy wytrzymałe nadwozie samonośne ze stali. Jego projektowaniu przyświecał zamiar stworzenia klatki bezpieczeństwa, która stanowiłaby sztywną barierę. Składają się nań jednoelementowy panel boczny, wytrzymałe, podwójne belki zamontowane we wszystkich drzwiach (ochrona przed uderzeniami bocznym) i rama pomocnicza dla silnika. Aby zminimalizować odkształcania przodu samochodu w trakcie uderzenia, przednią część komory silnika wyposażono w dwa dodatkowe wsporniki. Do skonstruowania ramy nadwozia użyto stali wyjątkowo odpornej na naprężenia. Znakomicie znosząca naprężenia stal, której użyto do produkcji nadwozia, ma jeszcze tę zaletę, że nie powoduje wzrostu masy auta. W ten sposób powstała bariera bardzo efektywnie absorbująca energię. Wszystkie wersje Atosa dysponują tarczami hamulcowymi o średnicy 11,2 cala przy przednich kołach. Są one wentylowane, by lepiej odprowadzać ciepło, dzięki czemu hamulce nie tracą swej skuteczności nawet po wielu ostrych hamowaniach. Z tyłu zamontowano hamulce bębnowe, zaopatrzone w układ samoregulacji. Odpowiedzialność za siłę hamowania powierzono 7-calowej hydraulicznej pompie hamulcowej. Fabrycznie montuje się radialne opony o wymiarach 155/70 R13. Koło zapasowe wchodzi w skład wyposażenia standardowego. Standardowy wymiar obręczy wynosi 4J x 13 cali.

W roku 2006 znalazło nabywców 42 tysiące Atosów Prime (w samej Europie). Atos Prime jest czwartym co do wielkości sprzedaży modelem Hyundaia w Europie, zaraz po Getzie, Tucsonie i Santa Fe.