Accent Atos Coupe Dynasty Elantra Entourage Equus Galloper Genesis Genesis Coupe Getz Grandeur HD 65/72/120 i10 i20 ix20 i30 ix35 i40/Sonata ix55z i800 Matrix Pony Santa Fe Santamo Sonata Terracan Trajet Tucson Veloster Autobusy Prototyp Muzeum Hyundaia

Inne


Aktualności Hyundaia

[Bezpieczeństwo] [Wasze Getzy] [Porady] [Awaryjność] [Dane techniczne] [Kolory] [Cennik] [Pisali o nim] [Dyskusja na forum]

Getz: Na Targach w Genewie Hyundai zaprezentował nowy samochód oparty na studyjnym modelu TB. Auto otrzymało nazwę Getz i ma być przeznaczone głównie na rynek europejski. Europejski debiut Getz miał w Genewie w 2002 r. W marcu 2003 roku rozpoczęła się produkcja tego modelu w Korei. Nowy Hyundai zajmuje miejsce pomiędzy Atosem a Accentem. Na podstawowym wyposażeniu "małego Koreańczyka" znajdą się dwie poduszki powietrzne (kierowcy i pasażera), a także poduszki powietrzne boczne, ABS, a za dopłatą system kontroli trakcji (TCS) oraz system rozdziału  siły hamowania (w tej klasie samochodów, szczególnie z Korei to nieczęsty przypadek). Początkowo dostępny był z jednym 1.3 l silnikiem, jesienią został wzbogacony o podstawową jednostkę 1.1 l i wariant z 3-drzwiową odmianą, dostępna jest także 82 - konną jednostką 1.5 CRDi z wtryskiem typu common - rail. Getz jest produkowany w Korei pod nazwą Clic. Ma ciekawą stylizację nadwozia i kabiny. Przedział pasażerski zaskakuje starannością wykonania i przestronnością, ale bagażnik nie wyróżnia się wielkimi rozmiarami. Warto także podkreślić funkcjonalność wnętrza. Getz jest bardzo poważnym konkurentem Fiata Punto i VW Polo.

Deskę rozdzielczą cechuje prostota i doskonała ergonomia. Konsola środkowa została lekko skierowana w stronę kierowcy, zapewniając tym samym łatwiejszą obsługę przyrządów. Wysokie nadwozie, szeroki rozstaw osi oraz daleko wysunięta przednia szyba potęgując wrażenie dużej przestrzeni we wnętrzu pojazdu. W środku rozmieszczono wiele różnego rodzaju schowków: z przodu i z tyłu na napoje, zamykany w desce rozdzielczej oraz w drzwiach. Dodatkowo pod kolumną kierownicy znajduje się podręczna półka, a w oparciach przednich foteli kieszenie. Na oparciu fotela pasażera zamontowano uchwyt do zaczepienia torby o maksymalnej masie do 3 kilogramów.

Najczęstsze usterki: w silniku, który jest tak prostą konstrukcją (1,1) nie zdarzają się kosztowne naprawy, trudno tutaj wskazać typowe usterki; w przednim zawieszeniu zużywającymi elementami są gumy (ok. 30 000 km) i łączniki (ok. 50 - 60 tys. km) stabilizatora.

Lifting Getza: Pracując nad nowym obliczem Hyundaia projektanci koncernu postawili sobie za cel wprowadzenie możliwie daleko idących zmian w zakresie linii nadwozia z jednoczesnym zachowaniem elementów charakterystycznych dla pierwowzoru. W efekcie powstał wóz o liniach bardziej europejskich. Nowy, w pełni zintegrowany przód pojazdu wyróżnia się oryginalną pokrywą silnika o liniach akcentujących szczególny charakter osłony chłodnicy, przednich świateł i poprowadzenia zderzaka. Wyraźne reflektory, lampy zachodzące na boki pojazdu, czarne wstawki w zderzaku i przedni spojler ze zintegrowanymi z nim światłami przeciwmgielnymi czynią przód pojazdu bardziej wyrazistym i sportowym, a tym samym atrakcyjniejszym. Podkreśla to także ułożenie wycieraczek i poprowadzenie linii nadwozia względem przednich słupków. Kiedy patrzymy z boku, kontur masywnej sylwetki niejako spaja całą bryłę nadwozia, zaś czarne, widoczne z daleka listwy boczne wzmagają jeszcze wrażenie siły i stabilności pojazdu. Nowe kołpaki oraz obręcze wykonane ze stopu metali lekkich, w tym bardzo sportowe 15-calowe, 5-ramienne, podkreślają dynamikę i ukazują doskonałe proporcje  całej bryły pojazdu. Tył nowego wcielenia Getza to przede wszystkim starannie zaaranżowany zderzak z listwą zachodzącą na boki, zintegrowane światła o lepszej widoczności i przemieszczone ku środkowi światło przeciwmgielne, co także  poprawia jego widoczność.
W zakresie kolorystyki również dokonano istotnych zmian, mających pogodzić tradycję z młodzieńczą żywiołowością. Zaproponowano dwa nowe kolory mica pearl - Blue Onyx i Midnight Grey, a w ich ramach trzy kolory nie metalizowane i siedem metalizowanych. Wykończenie nowego wnętrza Getza jest dowodem, że Hyundai Motor Company zawsze stara się spełnić wymagania swoich klientów. Dwa nowe pakiety barw i lepszej jakości dwutonowa tekstura tapicerki to te zmiany, które widoczne są na pierwszy rzut oka.
Dodać jeszcze do tego trzeba kierownicę wykończoną dziurkowaną skórą i zawierającą panel sterowania radiem. Zmieniono też stylistykę tablicy przyrządów, która jest obecnie bardziej przejrzysta, odznacza się nowym kolorem grafiki, a wskaźniki ułożono w innej konfiguracji (wśród nich komputer pokładowy, wskaźnik poziomu paliwa i temperatury oraz pomocnicze kontrolki). Bardzo przemyślanej kosmetyce poddano środkową konsolę, która jest teraz w kolorze metal grain i zawiera nowy zegar cyfrowy, lepiej widoczny włącznik świateł awaryjnych, wygodniej umieszczoną zapalniczkę i (opcjonalnie) gniazdo elektryczne (12V). Fotel kierowcy wyposażono w podłokietnik, a przednie fotele w aktywne zagłówki. Wprowadzono nowe zagłówki dla pasażerów siedzących z tyłu, kierując się ich wygodą oraz poprawieniem widoczności w tylnym lusterku.
Nowością są tkaniny obiciowe i ich wzornictwo, nie mówiąc już o nowym pakiecie kolorów – czerwonym i błękitnym, które dodają całości wigoru i sportowego posmaku. Kolorowe są obicia foteli, wstawki tapicerskie w drzwiach, skórzane pokrycie kierownicy i gałki dźwigni zmiany biegów. Kolory wnętrza występują w różnych konfiguracjach z kolorami nadwozia.

Ładowność  i swoista wszechstronność w jej zakresie od dawna przynosiły pochwały temu modelowi Hyundaia. W najnowszym Getzu znaleźć można w jego kabinie około dwudziestu przeróżnych, pomysłowych schowków, by wymienić tylko szufladę pod fotelem czy uchwyt na okulary. Całość dopełniają dyskretnie rozmieszczone przegrody,  kieszenie i szufladki,  jak na przykład ta podświetlana w środkowej konsoli (na drobiazgi), czy nowe, praktyczniejsze i ładniejsze kieszenie na mapy umieszczone w drzwiach.
Podobać się na pewno może praktyczny i niezwykle ustawny układ siedzeń – fotel kierowcy o regulowanej wysokości, składane oparcie i siedzisko tylnej kanapy (dzielona 60/40) i - przede wszystkim - system ich wielopozycyjnego składania - Space Wizard,  zapewniający uzyskanie imponujących powierzchni i pojemności ładunkowych. Dzięki temu Getz  z pewnością może być zaliczony do ścisłej czołówki pojazdów swojej klasy.

Z perspektywy europejskiej największą nowością jest nowy 4-cylindrowy diesel 1.5 VGT. Zaprojektowany i wyprodukowany w ośrodku badawczo-rozwojowym Hyundai Motor Company w Russelsheim w Niemczech jest najnowszym osiągnięciem technicznym. Silnik ten współpracuje z manualną skrzynią biegów, ze zmienionym schematem włączania biegu wstecznego i dostępny jest w dwóch wersjach w zakresie mocy. Obie pochwalić się mogą zmienną geometrią turbin, a rozwijają moc odpowiednio 110 i 88 KM. W pierwszej wersji maksymalny moment obrotowy uzyskuje największą wartość 235 Nm przy zakresie 1900 - 2750 obr/min zaś w drugiej 215 Nm przy zakresie 1900 - 2500 obr/min. Jak wszystkie silniki Hyundaia, i te spełniają normę czystości spalin Euro 4, a wewnętrzne badania koncernu wykazały, iż zużycie paliwa jest przy nich mniejsze o 9% w stosunku do dotychczas eksploatowanego silnika o pojemności 1.5 l. Benzynowe silniki o pojemności, odpowiednio, 1.4 i 1.6 l są milowym krokiem Hyundaia w zakresie ochrony środowiska i techniki jednostek napędowych. 4-cylindrowa jednostka z układem rozrządu (DOHC), systemem kontroli zmiennych faz rozrządu (CVVT) daje w wersji 1.4 moc 95 KM przy 6000 obr/min i maksymalny moment obrotowy o wartości 125,5 Nm przy 3200 obr/min. Sportowa wersja 1.6 daje 106 KM przy 5800 obr/min i maksymalny moment obrotowy o wartości 144,2 Nm przy 3200 obr/min. W budowie tych jednostek napędowych Hyundai wykorzystał technologię znaną i docenianą bardzo z serii silników typu Lambda. Zmniejszenie hałaśliwości zespołu napędowego (silent belt technology), nowe techniki odlewów i zastosowanie systemu CVVT umożliwiły nie tylko spełnianie normy Euro 4, ale i kolejnych, jeszcze bardziej rygorystycznych norm w zakresie ochrony środowiska, znaczącą redukcję w zakresie hałasu i drgań (NVH), nie mówiąc już o mniejszym zużyciu paliwa. Niezawodne i skuteczne okazały się współpracujące z tymi jednostkami skrzynie biegów:  5-stopniowa, manualna i 4-stopniowa, automatyczna, dodają jeszcze nowemu modelowi Getza sportowego zacięcia.