Accent Atos Coupe Dynasty Elantra Entourage Equus Galloper Genesis Genesis Coupe Getz Grandeur HD 65/72/120 i10 i20 ix20 i30 ix35 i40/Sonata ix55z i800 Matrix Pony Santa Fe Santamo Sonata Terracan Trajet Tucson Veloster Autobusy Prototyp Muzeum Hyundaia

Inne


Aktualności Hyundaia

[Bezpieczeństwo] [Wasze Sonaty] [Porady] [Dane techniczne] [Artykuły] [Kolory] [Cennik] [Pisali o nim] [Dyskusja na forum]

Stellar

 

Nazwa Sonata pojawiła się w ofercie Hyundai'a już w 1985 roku. Typowe usterki modelu III generacji: pojawiają się luzy na silentblockach wahaczy przednich i tylnych. Korozji ulega tłumik końcowy. Nietrwałe są firmowe akumulatory i tarcze hamulcowe. Zużywają się również paski klinowe oraz rozrządu. Oznaki korozji w komorze silnika. Wprowadzona na rynek w marcu 1998 jest zupełnie nowym sedanem średniej wielkości. Model EF to następca wcześniejszego modelu Sonaty III. Jest dostępny w wersji czterodrzwiowej z silnikiem Sirius o pojemności 1, 8 i 2,0 litra. Możliwa jest także opcja z silnikiem Delta o pojemności 2,5 litra. Doskonały aerodynamiczny kształt nadający elegancji tej limuzynie to tylko jedna z wielu cech charakterystycznych. Auto bowiem posiada poduszkę powietrzną dla kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne, dostępne jako wyposażenie dodatkowe. System ABS, centralny zamek i immobilizer w standardzie, zapewniają pełne bezpieczeństwo. Również dostępna we wszystkich modelach Hyundai Sonata IVklimatyzacja z pewnością uprzyjemni jazdę w gorące dni lata. W 2001 swoją premierę miała odświeżona Sonata w Brnie, a 2002 roku na rynek wszedł nowy model Sonaty, bardzo podobny do Jaguara S-type lub kilku modeli Mercedesa. Hyundai Sonata VNowy model odznacza się dużymi reflektorami i wlotem powietrza z logo Hyundai'a. Poza tym ma bardzo ładny wygląd. We wnętrzu została zmieniona deska rozdzielcza, ułatwiono dostęp do regulacji itp. Bagażnik Sonaty również podrósł do 430 litrów. Sonata jest bardzo dobrze wyposażona. Seryjnie dostaniemy 4 poduszki powietrzne (Air bagi) ABS, wspomaganie układu kierownicy, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, aluminiowe felgi, układ kontroli trakcji i automatyczną klimatyzację. Takie wyposażenie ma bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo osób podróżujących w Sonacie. W Sonacie znajdują się takie silniki jak: 2.0 (131 KM), oraz wprowadzony w 2001 roku 171 - konny silnik V6.

Sonata V
Podczas salonu samochodowego w Detroit w styczniu 2004 r. zaprezentowano zupełnie nową Sonatę. W Europie nową generację Sonaty pokazano jesienią 2004 r. Wysoki poziom technogii i jakości produkcji zastosowany w Sonacie wyznacza standardy w salonach europejskich i amerykańskich. W ostatnim czasie Sonata zdobyła pierwsze miejsce w swoim segmencie we Wstępnym Badaniu Jakości przeprowadzonym przez firmę J.D. Power and Associates. Najnowsza Sonata, która swój debiut miała na salonie motoryzacyjnym w Paryżu, została zaprojektowana i wykonana w zgodzie z 19-letnią tradycją stałego podnoszenia poziomu jakości i satysfakcji klienta. Zaprojektowana, by zapewnić większy komfort i pewność w każdym względzie, nowa Sonata prezentuje dwa całkiem nowe silniki: 3,3-litrowy DOHC V6 oraz rzędowy, czterocylindrowy 2,4-litrowy DOHC (zwany Theta, skonstruowany przy pomocy koncernów Mitsubishi i DaimlerChrysler). W modelach 2006 dodany zostanie do specyfikacji nowy silnik diesla o pojemności 2,0 litra. Ponadto bardzo skrupulatnie potraktowano takie zagadnienia jak prowadzenie pojazdu, właściwości jezdne i redukcja hałasu, a także powiększono ilość miejsca wewnątrz. Dla zwiększenia poczucia bezpieczeństwa w Sonacie zastosowano rozwiązania takie jak przednie i boczne poduszki powietrzne oraz kurtyny powietrzne dla przednich i tylnych siedzień, a w wyposażeniHyundai Sonata VIu opcjonalnym system ESP. Nowa generacja Sonaty jest o 55 mm dłuższa od poprzedniej wersji, z rozstawem osi większym o 30 mm. To nieznaczne powiększenie wymiarów najbardziej wpłynęło na uzyskanie przestronnego wnętrza. Ilość miejsca na nogi z przodu wzrosła o 10 mm, a z tyłu o 30 mm, nad głową proporcjonalnie o 22 mm z przodu i 15 mm z tyłu.  Pojemność bagażnika również wzrosła do 462 litrów. Zdradzając wiele cech charakterystycznych dla europejskiego design’u, nowa Sonata z pewnością nie zawiedzie klientów szukających zarówno elegancji, jak i praktycznych rozwiązań. Warto wymienić choćby takie elementy wyposażenia jak 17-calowe felgi aluminiowe, podwójna rura wydechowa silnika V6, regulowane w pionie i teleskopowo koło kierownicy, elektrycznie otwierany szyberdach, trzypunktowe spryskiwacze przedniej szyby, odtwarzacz MP3, sterowanie systemem audio w kierownicy, automatyczna klimatyzacja, system kontroli jakości powietrza, podgrzewane wycieraczki przedniej szyby i osłona przeciwsłoneczna szyby tylnej. W rezultacie uzyskano pewną, bezpieczną i łatwą w prowadzeniu limuzynę, która wykorzystuje najlepsze europejskie i japońskie doświadczenia stosowane w Europie i na świecie. Adaptując nowy, europejski wizerunek, styliści Hyundaia stworzyli czystą i wyszukaną bryłę zewnętrzną z mocnymi akcentami. Nowy kształt części przedniej obejmuje wyrazisty grill z pojedynczą listwą, wąskie, jednoczęściowe reflektory i silnie zarysowane charakterystyczne linie maski. Kształt boku to wyważone proporcje podkreślone charakterystycznymi listwami łączącymi przód i tył. 17-calowe felgi, płaskie chromowane klamki i wtopiona w nadwozie dolna listwa ochronna dodatkowo tworzą wyrafinowany, ale sportowy wizerunek Sonaty, podobnie jak wąska obudowa świateł i kształ tylnego zderzaka. Wiele uwagi poświęcono stworzeniu nowego, naturalnego i wysokiej klasy wnętrza. Użycie lepszej jakości materiałów i powiększenie wymiarów wewnętrznych nadało mu nowoczesny wygląd. Dwutonową kombinację kolorów uwydatnia cienka drewniana listwa. Wygoda siedzeń jest widoczna na pierwszy rzut oka, podobnie jak ergonomia przełączników. Sportowe wrażenie uzupełnia nowoczesna automatyczna przekładnia oraz klasyczna obudowa zegarów. Wyloty powietrza są idealnie umieszczone, by zmaksymalizować efektywność systemu wentylacyjnego. W rezultacie otrzymujemy charakterystyczne, komfortowe i harmonijnie skomponowane wnętrze otaczające kierowcę i pasażerów. Wiosną 2005 roku ruszyła produkcja tego modelu w Montgomery (stan Alabama) w USA.

Lifting Sonaty V:
Podczas genewskich targów Geneva International Motor Show Hyundai Motor Co. zaprezentował, szóstą generację Sonaty, która została poddana faceliftingowi. Nowa Sonata to samochód stylowy, łatwy w obsłudze oraz charakteryzujący się lepszymi parametrami technicznymi od poprzednika. Wnętrze samochodu otrzymało nowocześniejszy projekt deski rozdzielczej, a użyte materiały zyskały na jakości. Ograniczenie wartości współczynnika NVH przyczyniło się do zmniejszenia hałasów dobiegających z zewnątrz auta oraz silnika. A zmodyfikowane zawieszenie i układ kierowniczy dbają o nienaganne właściwości jezdne. Wprowadzona w 1988 roku Sonata odniosła sukces na rynkach światowych, potwierdzeniem tego są najwyższe miejsca zajmowane w rankingach US JD Power, gdzie ocenie podlega jakość i niezawodność. Nie zapomniano także o jednostkach napędowych obecna wersja została wyposażona w silniki Theta Series II o pojemności 2.0 i 2.4 litra z najnowszym systemem VIS (zmiennej geometrii układu dolotowego). Modyfikacją nie oparła się również jednostka Diesla 2.0 CRDi.
Sonata wprowadzona pod koniec 2005 roku emanowała gładkością linii oraz harmonią i stylem. Styliści chcąc zachować czystość i wymowę formy zdecydowali się na delikatne zmiany stylistyczne, dzięki czemu samochód zyskał na charakterze. Wprowadzone zmiany z łatwością dostrzeże każdy fan marki Hyundai. Grill nabrał wyrazistości, a reflektory zostały zmodyfikowane. Przeprojektowany zderzak i zintegrowane z nim reflektory przeciwmgielne podkreślają siłę i wytrzymałość konstrukcji. Sonata porusza się na 16 calowych aluminiowych felgach, o nowym atrakcyjniejszym wzorze ramion, dodając autu szczyptę sportowego animuszu. Tylny zderzak o prostej opływowej bryle jest wyposażony w czujniki cofania polakierowane w kolorze nadwozia, podkreślające dbałość o szczegóły.
Udoskonalenia wnętrza pokazują, że ten samochód to niemal całkowicie nowy model. Uwagę zwrócono na poprawienie zarówno faktycznej, jak i postrzeganej jakości materiałów bez strat w stosunku do przestronnego wnętrza poprzedniej Sonaty. Białe podświetlenie zegarów ustąpiło miejsce, przyjaźniejszemu dla oczu człowieka podświetleniu o barwie niebieskiej. W dbałości o ergonomię wyświetlacz ciekłokrystaliczny został powiększony i przeniesiony wyżej wraz z centralnym panelem sterowania, które zostało przeprojektowane, debiutuje również dwustopniowy system podgrzewania foteli. Zmieniono położenie górnych wlotów powietrza, teraz wyposażonych w chromowane obwódki oraz dodano centralnie umieszczony schowek. Przełączniki zainstalowane w drzwiach przeprojektowano w celu zwiększenia wygody użytkowników pojazdu. Ten sam proces przeszły dźwignie regulujące położenie foteli – zmieniono ich umiejscowienie tak, by ich obsługa była prostsza. Zastosowano trzy nowe rodzaje wykończeń drewnianych w zestawieniu z jednolitą czarną, dwutonową beżową lub szarą tapicerką. Zamontowane na podłodze uchwyty na butelkę lub kubek oraz zmienione położenie hamulca ręcznego czynią samochód wygodniejszym dla kierowcy. Nowe radioodtwarzacze dbają o wyższą jakość dźwięku, jeden z nich posiada zmieniarkę na 6CD oraz obsługą mp3,odtwarzacze są zintegrowane z konsolą centralną. Podłokietnik konsoli centralnej posiada obszerny schowek oraz wejście USB na iPoda lub odtwarzacz mp3. Znajduje się tam również gniazdko 12V.
W „odświeżonej” Sonacie wprowadzono opatentowany przez Hyundai system Active Geometry Control Suspension. Rozwiązanie to w aktywny sposób wykorzystuje siły mechaniczne generowane przez zawieszenie, celem zoptymalizowania korzyści z zaawansowanego podwójnego wahacza przedniego zawieszenia oraz wielowahaczowego zawieszenia tylnego. Zasadniczo konstrukcja zawieszenia została niezmieniona, jednak poddano go modernizacji. Poprzez modyfikację amortyzatorów, sprężyn i stabilizatorów zwiększono komfort jazdy i precyzję prowadzenia oraz ograniczono wartości NVH (hałasu i wibracji). Zmienione zostało przełożenie układu kierowniczego z 3,28 do 3,01, co w znaczący sposób zwiększyło poczucie kontroli nad autem oraz umożliwiło efektywniejsze wykorzystanie modyfikacji zawieszenia. Ograniczono wartość NVH przez przeprojektowanie układu doprowadzającego paliwo i wzmocnienie wsporników silnika. Zmniejszyło to poziom dźwięków o wysokiej częstotliwości i dźwięków wywołanych przepływem paliwa. Zmiana siły wspomagania wpłynęła na bardziej bezpośrednią odpowiedź układu kierowniczego, a zmiany w układzie wydechowym zmniejszyły głośność na wolnych obrotach.
Sonata skorzystała z wprowadzenia nowych silników benzynowych Series II Theta. Zarówno
w wersji 2.0 jak i 2.4, czterocylindrowe silniki charakteryzują się bardzo dobrymi parametrami. Obydwa są również wyposażone w system DVVT, działający na zaworach wlotowychi wylotowych. Efektem jest wzrost mocy o 20km z 144km do 164km w wersji 2.0 oraz o 9km z 165km do 174km, w wersji 2.4. 3.3 litrowy silnik V6 Theta korzysta z usprawnionego układu dolotowego, co zwiększyło jego moc z 233km do 250km. Tak jak poprzednio, opcja pięciobiegowej, automatycznej skrzyni biegów jest dostępna również z silnikiem 2.4 Theta. Wzmocnienie silnika 2.0CRDi osiągnięto przez usprawnione przekazywanie ciepła gazów wylotowych oraz przez modyfikację układu wydechowego. W efekcie uzyskano wzrost mocy do 150km. W Europie dostępne są ręczne skrzynie sześciobiegowe lub czterobiegowe skrzynie automatyczne.
Sonata tak jak pozostałe nowe modele Hyundai otrzymała opracowane komputerowo, sztywne nadwozie ze wzmocnieniem dachowym, wzmocnionymi słupkami i usztywnioną ramę przednią. Strefy zgniotu i pochłaniacze siły zderzenia zostały zoptymalizowane podczas licznych testów zderzeniowych. W dodatku, standardowe wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa pasywnego zawiera przednie i boczne poduszki powietrzne oraz przednie i tylne kurtynowe poduszki powietrzne, aktywne zagłówki przednie, trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły. Środki bezpieczeństwa aktywnego to między innymi, opcjonalny elektroniczny system kontroli trakcji (ESP) oraz asystent hamowania. Standardowe wyposażenie zawiera czterokanałowy ABS z EBD.
Jeśli chodzi o wygodę i wyposażenie wnętrza, istnieje niewielu rywali dla Hyundaia. Udogodnienia w nowej Sonacie to między innymi dwustopniowe podgrzewanie foteli i wyjście USB. Z poprzedniego modelu Sonaty przeniesiono najlepsze elementy, w tym obszerne schowki w drzwiach przednich i tylnych, przyciemniane szyby, uchwyty na kubki oraz schowki na mapy dokładnie w miejscach, gdzie są potrzebne kierowcy i pasażerom. Zainstalowano również przyciski sterowania systemem audio w kierownicy. W wyposażeniu standardowym i opcjonalnym znajdziemy między innymi, kierownicę regulowaną w dwóch płaszczyznach, centralny zamek, tempomat, elektryczne opuszczanie szyb z zabezpieczeniem przed przycięciem, w pełni automatyczną klimatyzację, filtry powietrza, 3-dyszowe spryskiwacze i system odmrażania szyby przedniej.